torsdag 22 november 2012

Country

den senaste tiden har den hör skivan spelat väldigt mycket i mitt hem

Skivan är som vanligt en ypperlig samling från Soul Jazz, den här gången med mestadels 60 & 70 tals country sjungen av tjejer, förutom den här duetten som kanske har den hårdaste titeln av alla låtar När jag växte upp fanns en del countryplattor i mitt hem, den som jag oftast spelade var nog Live at San Quentin med Johnny Cash men mitt intresse för country kom nog när Elvis Costello gjorde sitt Almost Blue album där han tolkade gamla favoriter från Nashville, i samma veva visade svensk tv en fin dokumentär om inspelningen av den skivan Och som alltid börjar jag gräva bakåt efter orginalen, vilket gav en härlig resa in i countryns guldålder. men av versionerna som Elvis gjorde var nog den som kom på baksidan av Sweet Dreams singlen Psycho den absolut tuffaste. sju år senare gjorde Australienska Beast of Bourbon en ännu mörkare version förresten kanske man borde sätta ihop en mix eller 2 av alla orginal till Costellos countrylåtar . Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar