torsdag 28 februari 2013

Svenskt sjuttiotals sväng

Ibland är det lätt att tro att allt som spelades i Sverige under sjuttiotalet var progg och dansband, ja möjligen fanns Abba där också. Men vi som inte ens hade kommit in i tonåren förrän 1976 fick oftast vår musik genom föräldrarnas fester eller TV-program. Musik som var någon form av svensk ”funk/disco”, artister tog utländska låtar och satte en svensk prägel på dem, oftast uppbackade av suveräna studiomusiker med jazzbakgrund. För några år sedan kom Bonnier/Amigo ut med samlingen Groove på Svemska där de blandade allt från Hot Salsa till Sylvia Vrethammar Men den täckte inte in dessa artister utan var mer åt ett tyngre håll. Det mesta på den är listan har jag aldrig lyssnat aktivt på (ok givetvis Uggla, Lundell och John Holm) men när jag satte ihop den insåg jag att det mesta har jag hört oftare än vad jag kommer ihåg. På sjuttiotalet var tv-underhållning något som hela familjen samlades runt och chansen att se Björn Skifs eller Svante Thuresson var ganska stora. även om det är skillnad på de disco/soulcovers och Cornelis JJ Cale eller Eldkvarns Dire Straitsgroove så svänger det ordentligt här. Den mesta på den här listan är musikaliskt alldeles fantastiskt, en del av texterna kan givetvis diskuteras men detta är en bit av mitt sjuttiotal som man oftast inte pratar om. Ps har ni några fler förslag på låtar som kan passa in? ds Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar