tisdag 17 februari 2015

Thåström & Jörvars Gosskör

I somras skulle jag skriva om Jan Gradvalls senaste samlingsvolym ”Nyponbuskar” men uppdraget hos Gefle Dagblad var redan tingat och jag hamnade i någon sorts limbo, men samtidigt som jag läste boken gick jag tillbaka till de sju nummer av Jörvars Gosskör som jag så många gånger har läst. Jag började göra en spotifylista med alla låtar som nämndes i tidningen, roligast var när jag kom till bandet Dispatched som herrarna Gradvall och Dolling förmodligen hittat på då jag hittar ingen info alls om det. Nyponbuskarboken handlar upp att växa upp och på något naturligt sätt blev det en övergång till min egen uppväxt. Gradvall och jag är lika gamla så mycket i tidsandan känns igen, vi båda verkar dessutom vara killar som gärna satt på biblioteket när vi var ung. Hur jag genom mina tonår hittade musik jag gillade kan sammanfattas med några få ord Kaj Kindvall, Expressenspopsida, NME och Fanzines. De få radioprogram som spelade popmusik på sjuttiotalet var lätträknade, förutom Kaj så fanns Asfaltstelegrafen och nåt till. Om du mot förmodan är ung och läser detta så förstår du nog inte svårigheten att höra ny musik, idag finns allt ett klick bort men i skarven 70-80tal så var det chansningar på postorder, resor till Pet Sunds och Gamla stans skivhandel som kompletterade Gävles skivaffär. Jag ska erkänna villigt att min musik smak har aldrig varit homogen, jag har alltid letat efter mer, grävt djupare och hungrat efter nya saker, med nya saker betyder inte att det behöver vara nyinspelat, all musik jag inte hört tidigare är ny musik för mig. Som exempel kan jag ta när jag upptäckte Heatwave på the Jams album Setting Sons, det lät så annorlunda fast det ändå var The Jam, på Gamla stans skivaffär hittade jag sommaren 1980 två lp som hette Mod Classics vol 1 & 2, full med grym soul från Motown. Men problemet på den tiden var att få tips om mer soulmusik, de engelska tidningarna skrev lite om det, Larm ibland men jag tror faktiskt förutom några äldre vänner var det faktiskt Jörvars Gosskör sista två nummer som gjorde att jag kom vidare. Massvis med skivor som jag inte hade en aning som fanns, Chicagosoul, reggaespecial med Hasse Huss, intervjuer med Nomads och Thåström där han pratar musik och inget annat. Just den tycker jag är aktuell att lägga ut här nu när han Gradvalls fyrdelade Youtubeintervju är i omlopp. Som bo nus spellistan med alla låtar som nämns i de sju nummer av Jörvars Gosskör Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar