söndag 21 juni 2015

Nytt Gästspel i 80-talslistan

från slutet av 70-talet fram till 80talets mitt ledde han Göteborgsbandet Kai Martin & Stick till flera fina fina album, idag berättar han om vilka är hans 3 favoriter från 80-talet ------- Kai Martin; Magazine: Upside down (1980) Singel från The correct use of soap-sessionen (1980), en låt som inte kom med på albumet, men som med sitt upptempo och sin bitterljuva innerlighet fullständigt slog knock på mig. Smart, elegant och med den där elektriska energin som band från punkaren kunde krama ur vad som helst. Nick Cave & the Bad Seeds: From her to eternity (1984) Fick förmånen att recensera Bad Seeds första album, men förstod ingenting. Begrep dock bättre än att ge upp och jag fick slita för att komma in. Gjorde något jag aldrig tidigare hade gjort i samband med en recension, öppnade en Hof, ytterligare än och vid tredje, eller fjärde pilsnern drabbade musikens kraft mig med storm och dunder. Det gör den fortfarande. Albumet fick toppbetyg och låten är ett mästerverk, som också finns med i ett suveränt framträdande i min favoritfilm, Wim Wenders, Himmel över Berlin (1987). Kai Martin & Stick!: Vad finns lämnat kvar (1983) Förlåt, men 80-talet var vårt – åtminstone fram till 1985. Vad finns lämnat kvar avslutar Simmarna, KM&S!:s tredje album. En låt som skrevs på plats den där varma sommaren 1983 då vi skapade en stam och gjorde stordåd. Blåset är definitivt inspirerat av Hunters & Collectors. Trummor och bas spelades in vid en nattlig sejour, gitarren, stämd i ett öppet ackord, på kvällen där efter och morgonen därpå sjöng jag en text om en kärlek som inte blev min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar