onsdag 29 juni 2016

90 talets bästa 51-60

I början av sommaren fick jag ett mail av en kille som undrade om jag skulle göra någon följetong i sommar på bloggen. Ska vara ärlig så hade jag i all jobbstress inte hunnit tänka på det. Jag fick frågor redan i fjol om jag skulle köra 90 talets bästa i år eftersom jag körde 80-talets bästa förra sommaren men jag kände, NÄ 90 talet är ju inget roligt årtionde. 90 talet gav oss usla artister som Skunk Anansie, Cranberries, Alanis Morrisette och E-type. Dessutom tycker jag mycket av den musik jag lyssnade på då inte är så kul nu. Men efter att nöjesredaktör Nils tipsat mig om Lundellbunkern vol 2 där de systematiskt läser ett nummer av tidningen Pop och pratar i 20 minuter om det, så började jag lyssna på musiken de pratar om. Tidningen POP var viktig i mitt liv när den fanns, speciellt den första tiden Jag hade tidigt 90-tal varit med i popquiz programmet Elektrosport på tv4, mitt lag hade kommit på andra plats i finalen, jag kände att jag ville lära mig hela rockhistorien ordentligt och med cd boomen kom all gammal musik som tidigare var svår att få tag på att plötsligt bli tillgänglig, att jag själv jobbade i en Sveriges största skivaffär gjorde det ännu mer möjligt att verkligen djupdyka ned i all bra musik. Så POP var en perfekt kamrat att ha med på den resan.
Innan POP fanns så hade nästan all popjournalistik i Sverige utgått från någon sorts kanon som hade fötts på Expressens popsida i slutet av 70-talet och POP var en reaktion på det, de ville visa att musiken var viktigare än så och i podden blir de ofta beskyllda för att vara mästrande, manplaining och att hela tiden på ett väldigt grabbigt sätt skriva alla på näsan om vad som är bra i deras universum. Jag märker nu att det står väldigt lite om Rock, absolut ingen hårdrock och ärligt talat så passar det nog mig alldeles ypperligt. Medan jag som hade varit med innan och var kanske hyggligt säker på vad jag gillade redan men fortfarande nyfiken på höra mer bra saker inte såg det så Lundellbunkern vol 2 heter så på grund av att det fanns en volym 1 i vintras då de i 68 dagar lyssnade genom hela feta Lundellboxen som kom till julen 2015, jag lyssnade aldrig på det, mest på att jag kände en stress över att inte ha tid förvisso trodde jag programmen var längre vilket jag inte skulle hinna med, varken att lyssna på Lundellalbumet eller höra podcasten, då skulle jag hamna efter och bli ännu mer stressad, idag så har jag i och för sig semester men eftersom jag kan de där Poptidningarna nästan utantill så kan jag klämma fler avsnitt på raken. Gör Lundellbunkern vol 2 sitt jobb då? Får jag några nya insikter då? Borde jag skämmas? Ja faktiskt så det första som slår en är ju hur stor skillnad det är på 95 och 2016, hur mycket man kunde skriva då som ingen skulle publicera idag, betyder det att det var mer öppet då och mer så kallat PK idag? Nä mest är det att tiden hela tiden förändras, att grabbigheten som frodades då är inte så positivt idag och sen måste man tänka på att det är 90 talet och som Henrik Schyffert sa i sin show om det årtiondet är att man skulle inte ha någon åsikt i den tyngre frågorna, det var viktigare att bry sig om reggaesjuor och Ambient Techno än kriget i Jugoslavien eller den ökande rasismen. Själv så började jag så smått även lyssna på en del av den här musiken som jag spelade mycket då men nästan aldrig nu, jag som brukar hävda att 90 talet var ett ganska dåligt musikdecennium men nu börjar jag göra en lista över 90 talets bästa låtar, trots att de i podcasten säger att det var sååååå typiskt 90tal,
Så vi börjar väl här med placering 51-60 51. Broder Daniel – I’ll Be Gone 52. Mazzy Star – Fade into You 53. The Notorious B.I.G – Hypnotize 54. Beck – Devils Haircut 55. Chemical Brothers – Leave Home 56. Spiritualised – Ladies and Gentlemen Were Floating in Space 57. Jayhawks – Miss Williams Guitar 58. Sugar – Changes 59. Spacehog – In The MeanTime 60. Cypress Hill – How I Just Could Kill a Man Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar