torsdag 6 juni 2024

R.E.M på Göta Lejon

Idag är det 35 år sedan jag såg R.E.M på Göta Lejon, visst det var före Losing My religion men det var inte ens utsålt på den sista rockkonserten på det anrika stället. Långt senare har de öppnat för band där igen men på 80-talet var det ett ställe jag såg massor av band på The Jam, Cramps, Echo and the Bunnymen, när de var förband till sig själva och flera som jag lyckats förglömma just nu.
R.E.M debuterade redan 1981 med Radio Free Europé på lilla bolaget Hib-Tone men tror jag först hörde talas om dem när de släppte Murmur 1983 och då klumpades de ofta ihop med band som Green on Red, Dream Syndicate och flera som en ny amerikansk våg. Jag fastnade aldrig då även om en del låtar var bra. Det dröjde nog till jag såg The One I Love på MTV som jag insåg bandets storhet. Albumet Document blev en favorit och än idag är det en skiva jag återkommer till då och då. Uppföljaren Green var kanske ännu bättre, därefter följde den ojämna Out of time och den klassiska Automatic for the people.
På de fyra skivorna gjorde de sina Byrds och New Wave rötter till ett modernt alternativt sound, precis rätt för att bryta sig ut från 120 minutes till att bli för den stora publiken.
De två skivorna därefter slentrian köptes men föll snart i glömska. Kanske är det så att de flesta artister har en viss brinntid, det är få artister jag vet som varit intressant hela deras karriär.
Vet inte varför jag tyckte de blev trista för nu när jag lyssnar genom hela deras katalog så finns det pärlor hela vägen in i mål. Givetvis är tid en förklaring, ibland orkar man inte höra allt utan fokuserar på det som är intressant just då.
Spelningen på Göta Lejon var fantastisk, det säger jag inte bara för ni missade den utan även för hur de bjöd oss i publiken på 27 låtar, varav flera var ganska smala covers. När de sen kom tillbaka till 6 år senare till Sjöhistoriska hade jag nog tappat sugen-

Spellistan den kvällen på Göta Lejon
1. Pop Song 89 2. These Days 3. Disturbance at the Heron House 4. Exhuming McCarthy 5. Turn You Inside-Out 6. With the People Drivin’ n’ Cryin’ cover)( 7. King of Birds 8. Orange Crush 9. Cuyahoga 10. Feeling Gravitys Pull 11. World Leader Pretend 12. Begin the Begin 13. Rotary Ten 14. Sitting Still 15. Get Up 16. Life and How to Live It 17. It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine) Encore: 18. Stand 19. Swan Swan H 20. You Are the Everything Encore 2: 21. Harpers (Hugo Largo cover) 22. Summertime (George Gershwin cover) 23. Ghost Rider (Suicide cover) 24. Finest Worksong 25. Perfect Circle 26. Dark Globe (Syd Barrett cover) 27. After Hours (The Velvet Underground cover)
Såklart rankade jag deras 40 bästa låtar när jag ändå lyssnade genom alla skivorna
Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar