tisdag 16 juli 2024

Suicide


idag är det 8 år sedan Alan Vega dog, Suicide var veckorna innan annonserade för ett uppträdande på Peace & Love men plötsligt var de borta från annonsen och jag förstod att någpt inte var rätt. sommaren 1979 hade Tempo i Gävle en jättestor cut-out rea, kanske var det 10kr styck eller kanske tom mindre. Jag köpte Suicides första album och älskade det direkt, många av mina punkvänner tyckte det var oljud. ni som tror att alla punkare var född med öppna öron och sinnen vet inte hur fel ni har, Suicide var förband till The Clash och fick gå av scenen blödande varja kväll för scenen var dränkt i krossat glas från flaskor Clashpubliken hade öst över duon. de var Även förband till Elcvis Costello som sa efter en spelning åt dem - Kan ni starta ett riot imorgon också?

Första albumet och givetvis uppföljaren låter idag inte alls speciellt kontroversiella men då var det inte bara punkare som sa - Det här är inte riktig musik (ett uttryck jag verkligen hatar). bandets musik är idag snudd på lika inflytelserik som Velvet Underground är. massor av band speciellt i den tidiga synthvågen polerade bandets musik och klev in på topplistornas högsta skikt och när den ärliga rocken (ännu ett uttryck jag hatar) hovleverantör även gör en cover på bandets fantastiska tolva Dream baba Dream så är väl allt motstånd nedbruten.
men jag kommer aldrig glömma alla fester jag tvingade mina vänner höra hela Frankie Teardrop, jag vet folk som dessutom blev rädd för den

Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar