jag fick 2 jättelånga svar som säger en hel del om Leather Nun, både om mytbildningen om dem men även deras säregna ställning i det svenska musiklivet i tidigt 80-tal. de spelade tex inte i Stockholm efter slutet av 79 förrän våren 83, och nästan inga skivor släpptes under samma period, vilket är otroligt trist då det som finns från den tiden borde hålla högsta klass, tex så spelades Primeover ute redan 79 men kom först på skiva 83.
Varför var The Leather Nun så egna?
Jonas- Först lite historielektion: Göteborg 1979 – Sprängkullen gillade inte punk och punkarna gillade inte Sprängkullen. Punkbanden bildade sin egen förening: Garageligan. Sprängkullen hatade Nunnan och Garageligan tyckte inte att Nunnan var PK-punk. Så: Nunnan fick stå utanför allt och alla. Och gå sin egen väg. Vilket kanske gjorde Nunnan till mer punk än få andra svenska band. Tack och lov var den stora världen utanför den lilla PK-ankdammen Sverige, mer positiv och uppmuntrande. 1977-78 älskade vi som punkare, att håna raggare för att de livsstilsfrossade i 20 år gammal musik. Idag livsstilsfrossar vi på samma sätt, i 35 år gammal nit-rock. 50+ punkare åker med 30+ gamla låtar och vi tycker att det är ballt. Hur punk är det? Vi garvade åt Jerry Lee Lewis i guldlamé på Grönan (1979?), för det kändes musei-cirkus. Jerry Lee Lewis stod för musik som var då, för länge sedan – punken var här och nu. Det skiljde bara 20 år. Punken stod för rätten att göra sin egen musik, på sina egna villkor. Dagen när punken började ramas in och begränsas av vad som var rätt och fel, den dagen dog punken. Då försvann den obegränsade energin, glädjen och kreativiteten. Då blev punkarna den nya tidens PK-raggare, med nitar istället för Chevrolet på jackorna. 20-30 år yngre men inte ett dugg smartare. Om Nunnan blev mesigare i mitten/slutet på 80-talet, så var vi ändå mer intressanta än våra jämnåriga svenska band s a s.
Eftersom intervjun gjordes innan skivan släpptes så blir detta lite knepigt men vi låter det vara så här iaf
Jonas - nya Nunnan-albumet handlar väldigt lite om att leva upp till
några PK-förväntningar på hur Nunnan ska vara eller låta. Vi vet redan hur
Thåströms nya album kommer att låta. Vi vet hur KSMB kommer att låta på
Bråvalla. Vi vet vad Sator åker med för material just nu. Det är helt ok. Men
nya Nunnan-albumet låter som inget annat, just nu. Och kanske en bra bit ifrån
Nunnan i slutet av 80-talet. Det är själva poängen. Det var utgångspunkten för
Nunnan 1979 och det är utgångspunkten nu. Allt annat är självupprepning, parodi
och anti-punk. Att sedan Nisse, Freddan, Widlund, Aron och andra gamla
Nunnan-nunor spelar på albumet, är ganska ointressant. Eller att soundet är
tungt, mörkt och klubbigt. Eller att vi gör en hemlig spelning i Gbg efter Nyår
med klassiskt gammel-Nunnan-upplägg och bara ur-gamla Nunnanlåtar, som de
flesta aldrig hört Live. Det är inte väsentligt (de flesta av er kommer ändå
inte att få veta var och när, ändå). Det enda väsentliga är att vi gör ngt
ingen annan gör. För att det behövs. För att den svenska musikscenen är ganska
trist, tråkig och förutsägbar. Om det är pk-punk eller inte, är väldigt
ointressant. Det är Nunnan. Och ni kommer aldrig att få höra Carola, Orup eller
Kajsa Grytt göra coverversioner i Så Mycket Bättre.
Den nya skivan som är så pass bra som jag hoppades på, kanske inte så revolutionerande som Jonas lovade men ändå klassisk Nunnanrock.
sen frågade jag Jonas om hans influenser också
Jonas- John Lee Hooker. I slutet av 70-talet fick jag chansen att
intervjua Lou Reed. Han hade rykte om sig att vara skitsvår att intervjua,
ogillade journalister och muckade gärna med dem. Antar att han tänkte "Den
där lilla snorvalpen ska jag sätta på plats", för jag hann knappt säga ngt
innan han frågade mig om vilken som var den första skivan som förändrade mitt
liv och vilken låt på plattan, i synnerhet. Och antagligen tänkte han väl mosa
till mig när jag svarade Velvet Underground, bara för att han var så van vid
(och skittrött på) att journalister alltid drog upp Velvet U. Men jag var ung,
aningslös och svarade uppriktigt: Liveversionen av "Tupelo" från -61
med John Lee Hooker. Då sprack Lou upp i ett stort leende, skrattade och vi
fick en jätteintressant pratstund. Nästa gång han kom till Sverige, hade han
gjort stor succé med LP:n New Sensations, singeln I love you Susanne, gjort
reklamfilm för mc-märket Honda och skulle spela på Hovet (stora konsertarenan i
Sthlm, på den tiden). Han var som störst, publikmässigt i Sverige. Och han
ville bara göra en enda intervju i Sverige, och det var med mig. Men jag tyckte
att Lou var ganska ointressant då, tackade Nej och åkte till Gbg för att repa
med Nunnan istället. Skivbolaget och Sveriges Radio tyckte nog att jag var lite
smådryg, men Lou hade nog förstått mig. Jag tackade Nej av samma skäl som jag
hade svarat Tupelo/John Lee Hooker istället för att svara Velvet Underground,
gången innan. Av uppriktighet. Och utan John Lee Hooker och Tupelo, inget
Velvet Underground, ingen James Brown, inget Stooges, ingen punk, ingen
industrimusik. Lou fattade att jag fattade. Jag har aldrig varit idoldyrkare eller
fan, på det sättet. När jag hörde Tupelo med John Lee Hooker, var jag 12 år och
det var ngt helt annat än Jimi Hendrix, Cream, Stones och det som gällde då
bland mina kompisar. Och den känslan av att möta något helt unikt, annorlunda,
spännande och utmanande, var det som gjorde punken så intressant. Det spelade
liksom ingen roll vilken obskyr 7" man än beställde på postorder från
England eller USA - ingenting var dåligt eller ointressant eller lät som tio
andra band. Det var en kort intensiv period mellan 1976-80. Sedan blev det
"rättning i ledet". Mycket av skälen till Nunnan, var ett trots mot
punkens likriktning och förestående död. På kuppen kom vi att trampa på alla
tår som fanns. Det fanns jättemånga ömma tår. Humorn var definitivt den bärande
kraften, de första 5-6 åren. Att komma på nya narr-speglar att hålla upp,
framför publiken. Och ju mer provocerade folk blev, desto roligare hade vi. Men
inspirationsmässigt gick det en rak, tydlig linje från John Lee Hooker till
Velvet U:s första LP, till Cale-proddade rockkaoset på My Generation (b-sidan
till Patti Smiths första singel), till CBGB, till 100 Club och Sex Pistols och
engelsk punk.
både bilderna ovan är från 1988 Desdemona i Gävle.
Om man nu missat John Lee Hookers Tupelo bör man genast kolla upp den, fantastisk låt, som även inspirerade Nick Cave till en låt med samma namn.
vi får väl se på lördagskväll om hur The Leather Nun 2015 låter men jag ser med spänning fram emot det
Peter Alzén
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar