lördag 16 maj 2020

Funtime

det är fascinerande att människor som jag aldrig träffade påverkade min ungdom så starkt. Lars Sundestrand gjorde fanzinet Funtime, det solklart bästa fanzinet som fanns i Sverige och det fanns flera bra såklart men majoriteten av fanzine i slutet av 70- och i början 80-talet, intervjuade de band som de kom över. skrev om det som förväntades att de skulle skriva om.
Lars skrev om band jag aldrig hade hört men ville höra Throbbing Gristle, Residents, Monte Cazazza och fotografer som John Heartfield. tror även det var där jag läste om Syd Barrett för första gången. det var så fanzine skulle vara, de skulle skriva om det de gillade, det hörs ju på namnet. än idag tror jag att jag kan alla mina nummer utantill (tyvärr saknas nåt ex) .
den här fina dokumentären som släpptes i veckan gjordes av Carl Abrahamsson som även han gjorde ett lysande fanzine som hette Lollipop

Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar