I filmen Filth and the Fury
säger Johnny Rotten att punken dör när uniformerna kom och när jag såg det så
insåg jag vad brytpunkten i det som jag gillade med punk och när det blev
ointressant.
Subway Sect delade både
replokal och manager med the Clash, men när alla andra punkband skrev på för
ett storbolag stannade de indie och gav bara ut 2 singlar de första åren.
Ledda av Vic Godard, var
Subway Sect i spetsen för den första punkvågen. De debuterade på 100 Club Punk
Festival, där de var klädda i grå slipovers istället för sönderrivna kläder.
Vic insåg redan 1976 att punkkläder bara var ännu ett
mode och klädde sig i stället i slipover och kavajer. När Ben Watt och Tracey
Thorn blev kära i varandra på University of Hull jämförde de varandras skivsamlingar.
De hade två album gemensamt: den ena var ”What’s the matter, boy” med Vic
Godard and Subway Sect.
Number One for me at the moment are the Subway Sect. They've got some good ideas. The Slits are good, too. Palmolive on drums! She's the female Jerry Nolan. But like everyone, they need to do thirty gigs in thirty days and they would be a different group. Then they'd be great. The same with us.
De skiljde sig från de övriga bandet genom att hellre luta sig mot
Velvet Undergrounds mer monotona melodier istället för öset från Stooges.
De var verkligen en av de mest intressanta och spännande band av
tiden, det enda som inte gör de till samma status som t.ex. Joy Division är
bristen på material som finns tillgängligt för när de väl gör ett album så har
alla i bandet utom Vic fått sparken.
Nu bestod bandet av några andra av Rhodes apostlar, Black Arabs
(som i Great Rock’n’roll Swindle filmen spelar ett discomedley av Pistols
låtar)
Deras första single Nobody
Scared var ganska punkig men den andra Ambition var mer än söt poplåt. Den senare producerades av Clash producenten Mickey Foote
och innehöll gitarrer helt utan effekter och ett grymt farfisa ljud. Båda
singlar innehöll inte bara Godards lite manierade sång utan även hans
tankeväckande, och annorlunda texter och baksidans text är nog den mest
uppseendeväckande.
”You make guitars talk
information
That tells you what to do
We oppose all Rock and Roll
It’s held you for so long
You can’t refuse
It’s too much to loose”
Personligen anser
jag att Godards beslut att avsluta musik att bli brevbärare eftersom människor
i det jobbet tenderade att vara okej, är tillräckligt för att han ska vara en
odödlig hjälte.
Men otalt är gångerna när jag
hamnat i en diskussion med folk som tycker hårdrock och punk är ungefär
detsamma, men jag hävdar att Punk är anti-rock och DIY
Allt som var motsatsen till
Led Zeppelin, till Queen, till Wings eller allt som var stelbent, bredbent arenarockande
stjärnstatus aktigt.
Som att gilla den första
punken var att band kunde låta helt olika, och ändå klassas som punk (ok New
Wave ibland) se bara på CBGB’s banden, ingen lät som de andra.
I England runt 76-77 kom det
fram massor av band som klassades som punk, visst var de flesta Stooges aktiga.Men
egenhet både i musikalitet och utseende var viktigare än att vara en del av
kollektivet.
I Sverige kallade Ebba grön sin
första single för Anti-rock.
Subway Sect hamnade på Rough Trade bolaget som var ett nav i Londons alternativa sjuttiotalsslut och inget band på den etiketten lät som något annat av bolagets band.
Där även Fall fanns som var ett annat band som också vägrade vara en rock kliché.
Vän av ordning kanske undrar
om jag inte tycker att Never Mind The Bollocks är en rockskiva i klassisk
tappning, jo det är den, en mycket bra sådan men om man läser Jon Savage
”England’s dreaming” så var alla i och runt Pistols besviken på just att det
blev en rockplatta, alla utom Paul Cook och Steve Jones och om ni hör den
första albumet Spunk, som då inte släpptes förrän långt senare så hör ni
influenser från fler håll.
En annan hjälte var Howard Devoto
lämnade Buzzcocks för de blev för mycket rock’n’roll business redan i februari
77. Skivbolag som Rough Trade, Postcard, K, Sarah, Stranded och Hybris har alla
genom tiden varit motsatsen till bredbenta killar i skinnjackor som gör
satanstecken, ironiskt eller ej.
Givetvis gjorde en anti-rock
mix som spretar åt alla håll på en och samma gång.
1.
Velvet
Underground – Afterhours
Vad
ska man skriva om Velvet Underground som inte är redan skrivit, ett av världens
coolaste och bästa rockband hade en sida som verkligen var motsatsen till all
rock som var populär då, hippies, långa gitarrsolon och annat dravel, allt det
slapp vi och frågan är om inte den tuffaste i bandet var Moe Tucker, här
sjunger hon den sockersöte men lite smådeppige Afterhours.
2.
Modern Lovers –
Goverment Center
Jonathan
Richman är givetvis en anti-rock hjälte av stora mått, om man gjort låtar om
dinosaurier, flygplan och hyllningar till Velvet Underground så funkar det
nästan alltid, den här låten är minst sagt absurd
3. Talking Heads - The Book I read
Att
Talking Heads ens blev förknippade med punk är ganska obegripligt, men även om
de var med i CBGB’s scenen och sjöng om Psycho Killer så var de närmare något
helt eget. De hade Jerry Harrison från
Modern Lovers på gitarr, såg ut som frireligiösa intellektuella och sjöng om
böcker de hade läst.
4.
Subway Sect –
Ambition
Se
ovan
5.
Desperate
Bicycles – Smokescreen
En
av mina finaste sjutummare köpte jag på rea hos Skivfabriken 1979, det är samma
två låtar på båda sidorna och varje sida avslutas med en person som säger ”It
was easy and cheap, go ahead and do it”, klassisk DIY.
6.
Television
Personalities – A Family Affair
Dan
Treacy är ett av de där brittiska knasbollar som de verkar finnas 13 på
dussinet av, han är den enda som varit med TP från början tills nu och även det
är en sånt där band som låter som de knappt kan spela och skriver låtar om
helger i London då de går på Madame Tussuad, 1984 blev de erbjudna att vara
förband till David Gilmours Englands turné men blev droppade då de avslöjade
Syd Barrets adress..
7.
The Feelies –
Original love
Feelies
är från New Jersey och lät lite grann som Talking Heads mer introverta kusin,
Crazy Love albumet med sina pastellfärger är en riktig pärla och en av Michael
Stipes favoritalbum.
8.
Young Marble
Giants – Final Day
Wales
bandet YMG blev efter släppt en skiva själv upplockade av Rough Trade, vilket
är givetvis fullkomligt logiskt när man hör deras minst sagt minimalistiska
pop, många amerikanska artister som Peter Buck (R.E.M), Courtney Love (Hole)och
Jeff Mangum (Neutral Milk Hotel) håller YMG som ett favoritband.
9.
The Fall – Big
new Prinz
Ja herregud vad ska man skriva om Mark e Smith
förutom att han och Stig Larsson var verkligen lika varandra för tjugo år
sedan, om ni inte redan har koll på The Fall så kliv in i deras värld
10. Lustans Lakejer – Diamanter (1980 versionen)
Saker som förändrat min musikaliska smak är många men en är givetvis när Lustans var med på Expressens popsida, där rubriken var ”Kläderna är viktigare än musiken”. När Lustans tog steget från ett punkband över popband till att göra en av Sveriges bästa album genom tiderna var Johan Kinde mellan 15-17 år, jag är fortfarande sjukt imponerad av både språk och musik på det där debutalbumet.
11. Orange Juice – Blue boy
För band som Orange Juice var Subway Sect det avgörande bandet. Orange Juice spelade in Subway Sects ”Holiday hymn” (som då fortfarande var outgiven) och baserade sin ideologi på budskapet i ”We oppose all rock’n’roll”. Att de dessutom lade in gitarriff från Buzzcocks Bordome i sin stora hit Rip it up var också en fin hommage.
12. The Pastels – Heavens above
The Pastels som kan vara en av arketypiska indiebanden och deras
minst sagt rara debutsingel Songs for children innehåller den fantastiska
Heavens above. Stephen Pastel sa en gång
"please don't think of us as an 'indie band' as it was never meant to be a genre, and anyway we are far too outward looking for that sad tag." Så sant
"please don't think of us as an 'indie band' as it was never meant to be a genre, and anyway we are far too outward looking for that sad tag." Så sant
13. Vaselines – Mollys
lips
Trots att de knappt var kända utanför Skottland så var blev de mest kända för deras koppling till Nirvana. Kurt Cobain beskrev Kelly and McKee som hans "most favorite songwriters in the whole world". Låtar som "Son of a Gun" och "Molly's Lips" var covers på Nirvanas album Incesticide och "Jesus Doesn't Want Me for a Sunbeam" blev cover på MTV Unplugged in New York. På Reading festivalen 1991 så klev Kelly upp när Nirvana spelade "Molly's Lips”.
14. Field Mice – Emmas House
Sarah
Records bästa band var Field Mice och deras bästa stund var debutsingeln Emmas
House, oemotståndlig pop som är precis så deppig som en ung Werther för det
sena 80-talet sjunger Robert Wratten om hjärtesorg. I allt det vanliga och
tråkiga skapar de underbar popmusik.
15. Marine Girls – On my mind
Innan Tracey Thorn träffade Ben Watt och bildade Everything but the girl hade hon bandet Marine Girls som är som en DIY version av sextiotalets flickpop.
16. Aztec Camera – Pillar to post
Rodney Frame var bara sjutton år när hans Aztec Camera fick skivkontrakt med Postcard
17. Beat Happening – What’s important
K Records upphovsman hette Clavin Johnson hade även bandet Beat
Happening, 1985 kom bandets första LP, Beat Happening,
18. The Chills – Pink frost
Nya Zeelands bästa popband spelade in Pink frost singlen redan 1982 men tror den nådde mig genom Lilla Bommen så sent som 1986.
19. Go-Betweens – Lee
Remick
Go-Betweens var ett fyra australier som spelade in för Skotska Postcard men redan innan dess hade de redan gett ut Lee Remick september 78. Bara det att baksidan på singlen Karen var en kärlekslåt till en bibliotekarie gör att de platsar här.
20. The Pooh Sticks – I
know someone who knows someone who knows Alan McGee quite well
21. Galaxie 500 – Sorry
Trummisen i Galaxie 500 hade precis som gitarristen i Lustans lakejer inget eget instrument, men han hade turen att få låna ett set av Conan O’Brien som var hans kursare på Harvard. Galaxie 500 spelar så enkelt att man får gissa att influenserna är Velvet Underground och Modern Lovers.
22. Shonen Knife – Bear up bison
Roskilde 1993, Velvet Underground på stora scenen, Jim Rose cirkus var the Big thing men bäst var några japanska tjejer som sjöng om cykelturer, chokladkola och tv. Rockkonserter blir inte roligare än Shonen knife.
23. Belle &
Sebastian – The State I am in
Sen var vi tillbaks till Skottland igen då, 1996 släppte Belle & Sebastian vinylskivan Tigermilk i 1000 ex, sen när uppföljaren kom året efter så skrev hela världens indieelit efter att få höra debuten, ett band som tar sitt namn från en fransk barnbok, spelar in skivor i kyrkor och dessutom spelar lågt på sina konserter borde platsa på denna mix
24. Denim – Middle of
the road
Lawrence från Felt, Denim och GoKart Mozart är ännu en sån där brittisk särling, texten på den här låten säger allt.
25. Tough alliance –
Take no Heroes
Tough
Alliance är troligen de band som upprört mest känslor i rocklägret på
2000talet, inte nog med att de “spelar” en kvart långa konserter, de sjunger
inte ens utan står däruppe på scenen och viftar med ett baseballträ och mimar halvtaskigt
till poplåtarna. Precis som med Jesus and Mary Chain tjugo år tidigare så var
konserterna rena provokationer i folks ögon och upplopp uppkom. Att liksom JAMC
de gjorde fantastisk popmusik är något som lätt glömdes bort i alltihop men
band som Cabaret Voltaire, Suicide, JAMC och Tough Alliance har en sak
gemensamt, rockpubliken hatade vad de gjorde.
Anti rock mix
Jag skulle givetvis kunna
droppa massvis med flera namn här Saint Etienne, Style Council, nästan allt
Daniel Miller befattat sig med, Pet Shop Boys etc. etc.
Vikten av att inte tycka
normen är The Song remains the same” utan istället våga vara veka,
intellektuella eller bara göra något eget.
Peter Alzén
Tummen upp!
SvaraRadera