måndag 19 december 2011

Julmusik







Till julen för 2 år sedan skrev jag en krönika om julmusik, hur ofantligt populärt det är och hur lite jag egentligen vill tycka om det. Har man stått i mer än 20 jular bakom disken på en skivaffär så har man fått sin beskärda del av julmusik. Det mesta i julmusik väg är sånt som man skulle vilja söka aktiv dödshjälp för att slippa höra men faktiskt numer, när jag slipper höra Absolute christmas dagarna i ända så börjar jag göra i ordning julskivorna jag vill höra själv, vad jag klarar av och framförallt så bör de hålla för några spelningar också.


Fast sen kom jag på att Darlene Love och Elvis Presley kan jag höra någon annan dag här får ni 20 jul låtar som fler borde höra, kanske inte direkt perfekta som bakgrundsmusik när släkten är samlad vid glögg och knäck intag men för alla som vill ha sin beskärda del av en lite mer annorlunda julmusik fast ändå svinbra låtar och texter som är humoristiska eller vemodigt sorgsna men alla betyder i regel något.

1.     James Brown – Santa Claus go straight to the ghetto

2.     Everly Brothers – Christmas eve can kill you

3.     Staple singers – Who took the merry out of Christmas

4.     Supremes – Just a lonely Christmas

5.     Doug Legacy – Christmas in prison

6.     Clarence Carter – Backdoor Santa

7.     T.Rex – Christmas bop

8.     Cocteau twins – Frosty the snowman

9.     El perro del mar _ oh what a Christmas

10. Clyade Lasley & the Cadillac baby specials – Santa come home drunk

11. Greedies  (=Sex pistols och Thin lizzy)– A merry jingle

12. Prince – Another lonely Christmas

13. Merle Haggard – Going home for Christmas

14. Sonics – Don’t believe in Christmas

15. The Rivers - It’s gonna be a punkrock Christmas this year

16. Belle and Sebastian – Santa bring my baby back to me

17. Ramones – Merry Christmas I don’t wanna fight tonight

18. Tom Waits – Christmas card from a hooker in Minneapolis

19. A Girl called Eddy – The little boy that Santa Claus forgot

20. Pretenders – 2000 miles


Egentligen är väl en del av de där låtarna roligare än bra men jag var tvungen att avsluta med en sån där storslagen låt som är vansinnigt vemodigt vacker, kunde kanske lika gärna valt Pogues ”Fairytale of New York” eller Frankie goes to Hollywood ”Power of love” men nu kände jag för Chrissie Hyndes röst. Stå ut det är bara 6 månader till sommaren



Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar