torsdag 8 december 2011

Lennart Perssons jul

Lennart Persson var en levande legend känd från fanzines som Larm och Feber, men även författare till flera lysande böcker ”Feber 2”, ”Sånger om sex, gud och ond bråd död”, den sista han skrev var historien om skivaffären Pet Sounds och ni ska veta hur stolt jag var när han valt ett citat ur min recension på en av böckerna på hans hemsida.

Första gången jag kom i personlig kontakt med Lennart var när han ringde Skivbutiken för att sälja sitt fanzine Feber som jag givetvis köpte in, som en bonus slängde han med en mixkassett (ja det var några år sedan) som naturligtvis var fylld med lysande musik.

Julen 2008 köpte jag lite julklappar av honom, det var DVD med Sammy Davis Jr, Louis Armstrong och några femtiotalsfilmer som jag tänkte ge min far i julklapp, tror ni inte den snälle Lennart hade lagt med en hembränd fantastisk julcd med soullåtar som jag nästan inte hade hört något från tidigare. Men det är så man ska få tips på ny musik man inte visste om att man älskade,

Nu är det givetvis dags för mig att sprida den vidare till er läsare





 1.     Solomon Burke – Silent Night

2.     The Salem Travelers – Merry Chrittmas to You

3.     Carla Thomas – All I want for christmas is you

4.     Gaylads – We three kings

5.     Desmond Dekker and the Aces – Christmay day

6.     Graham Parker & Nona Hendryx – Soul Christmas

7.     Kim Weston – We Wish you a merry christmas

8.     Marvin Gaye – I want to come home for christmas

9.     Meditation Singers – Blue Christmas

10.  The Persuasions - You're All I Want for Christmas

11.  Soul Duo – Just a Sad Christmas

12.  Soul Searchers – Christmas in Vietnam

13.  Private Charles Bowens & The Gentlemen from Tigerland – Christmas in Vietnam

14.  Shurfine Singers – Silent Knight & 11 O’Clock news

15.  Tommy Ellison – Everyday will be like a holiday

16.  Gene Toone – Baby Boy

17.  the Flirtations – Christmas time is here again

18.  Darlene Love – Christmas (Baby please come home)

19. Rev oris Mays – Another Christmas with my son again

20.  Clarence Carter – Back Door Santa





4 kommentarer:

  1. Fantastisk julskiva! Tack ska du, och tack ska Lennart ha.

    Hittade för övrigt den här sidan, vilken listar en julskiva med exakt samma blandning.

    http://www.sirshambling.com/articles/soulful_christmas.html

    SvaraRadera
  2. oj, att du hittade den sidan , kul, den måste läggas upp som kompliment, visst är det du som har This is POP sidan? gillar den skarpt, gör gärna mer tema mixar ;)
    //Peter Alzén

    SvaraRadera
  3. Japp, det är min lilla blogg. Kul att du gillar! Ska absolut försöka få upp nån mer temaskiva inom kort.

    SvaraRadera