onsdag 8 augusti 2012

London Calling


Redan i påskas tänkte jag skriva något om London, om ett besök med mina söner som jag inte ens vet vilket i ordningen det var. Men när jag häromdan såg  London Marathon var det som en resa där jag gått massvis med gånger, en stad där man åker till Oval för att se Inca Babies eller tar British Rail till East Croydon för att se Ghostdance är en stad man älskar. Känslan att åka till Dingwalls men alldeles för tidigt så man kan ta alla pubarna på den där långa gatan vid Camden innan, att äta vid stånden på Borough Market eller bara sätta sig på en pub utanför turistdistrikten är nog för mig ibland.
Att skriva om London är egentligen onödigt dumt för det är dofter, ljud, trafik men framföallt musik som är London. Egentligen tänkte jag göra en mix med låtar som varit de stora hitsen de gånger jag varit där från Dexy’s Geno till den David Guetta & Nicki Minajsom var årets hit
Men de låtar jag valde är sådana som är London i mångt och mycket, vissa väl uppenbara
Andra kanske mer oväntade men lysande musik är allihopa och visst kan ni invända mot att The Smiths är från Manchester men då fattar ni inget,
Varför Bowie, Stones & Blur saknas kan man alltid undra,

Alzéns Londonmix

1.     Mott The Hoople – (Do you remember)Saturday gigs
2.     Nick Lowe – Heart of the city
3.     Linton Kwesi Johnson – Reggae fi Peach
4.     Television Personalities – Smashing time
5.     Basement 5 – Silicone chip
6.     The Jam – Going Underground
7.     The Kinks – Waterloo Sunset
8.     The Clash – Stay Free
9.     Home T, Cocoa Tea & Shabba Ranks – Pirates
10. Sex Pistols – Did U no Wrong
11. The Smiths – Half a person
12. Billy Bragg – Which side are you on
13. The Streets – Let’s push things forward
14. Pet Shop Boys – West end Girls
15. Tom Robinson band – Up Against the wall
16. Ian Dury & the Blockheads – What a waste
17. Soft Cell – Bedsitter
18. The Small Faces – Itchycoo Park
19. The Libertines – Up the Bracket
20. The Sabres of Paradise – Wilmot
21. Bomb The Bass – Beat Dis

Som Bonus ;
Här kan ni läsa en lysande artikel, tyvärr utan bilder om London signerad 
Jan Gradvall

givetvis kan ni ladda med hans mix här också


Soundtrack till London

1. Lord Kirchener, ”
London is the place for me”
2. Matumbi, ”Empire road”
3. The Slits, ”Typical girls”
4. The Clash, ”Lovers rock”
5- Linton Kwesi Johnson, ”Inglan is a bitch”
6. Janet Kay, ”Silly games”
7. Sade, ”When I am going to make a living”
8. Smiley Culture, ”Cockney translation”
9. Soul II Soul, ”Keep on movin”
10. Big Audio Dynamite, ”The bottom line”
11. Young Disciples, ”Apparently nothin’”
12. Beverley Knight, ”Flavour of the old school”
13. Benga, ”26 basslines”
14. Adele, ”Chasing pavements”
15. Burial, ”
South London boroughs”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar