söndag 26 augusti 2012

Ny våg 2


Inspirerad av Peter Kagerlands mix på bloggen häromdan så gör jag min egen mix till de svenska skivor jag älskade (älskar) då de kom, de skivor som jag spelade om och om igen. Varför föll jag för vissa skivor då? Oftast så enkelt att det var just de här jag köpte och på den tiden köpte man inte så många skivor, oftast beroende på den skrala ekonomin men även på grund av tillgängligheten, flera av dessa sjuor har skickats efter från RIP eller Heartworks postorder. Lyckan att ha ett paket i brevlådan är fortfarande lika stor.
Visst har jag sovrat bland mina skivor och intryck när jag skulle välja 20 stycken ur boken,

1 New Bondage – Backseat
både New Bondage och Four Mandarines skivorna köpte jag  sommaren 78 tror jag, utsvulten på att bara läsa om svenska punkband så letade jag i skivaffärerna efter något som kunde vara det jag ville ha och ibland räckte det med att en medlem i bandet hade en Lou Reed tröja på bilden på baksidan av singlen, fortfarande en stor favorit.
2. Skabb – Den Ljuva ungdomen
3. Ebba Grön – Ung & sänkt
sommaren 78 sändes ett program på p3 om svensk punk, bland annat fick vi höra konserten från Långholmen med Ebba, Skabb & Reeperbahn, några månader senare hittade jag dessa singlar på skivbutiken, lycka på sju tum.
4.PF Commando – Varje år
på Nä nu Gävlar galan hösten 78 på Folkets hus visade stans musikaliska elit upp sig och för en 15åring var det mesta gamla gubbar förutom PF, lyckliga gick vi hem och bildade Pink pyjamaz, (det här är versionen från Nä NU Gävlar skivan och inte den från Manipulerade mongon skivan)

5.Lars Langs – Chartertönt
så mycket energi som fanns i Ockelbos Lars Langs hade kunnat driva charterplanet de sjöng om, förövrigt är det Leffe Walter från Mora träsk som är kapten Jansson i inledningen, det är även han som drev Gävle ljudstudio där många (inte bara Gävleband) spelade in sina skivor
6. Dag Vag – Flyger
när jag gick i nionde klass lyckades jag smita in på ett av stadens discon för att se Dag Vag, även om jag fick gå hela vägen hem så var det något jag kunde leva på halva vårterminen.

7. Baiters – Droga för att våga
8. Bitch Boys – Hela mitt liv
är bara exempel på skivor som fått mig och mina vänner att hoppa och sjunga med i, i somras på Peace and love träffade jag en kille vars far hade spelat bas i Baiters och när jag sa Raggare ge upp och Droga för att våga höll han på att ramla omkull av glädje.
9. Liket Lever – Levande begravd
frågan om rockmusik någonsin blir hårdare än så här, släng er i väggen alla löjliga hårdrockare.
10. Massmedia – Erkänn
när Massmedia väl kom för att spela i Gävle var det utan Brodde och även om de var bra så är det den lysande Das jazz (undrar hur många gånger man försökt ta ut texten till den) och den här obegripligt tuffa som får mig att fortfarande hålla dem som ett Sveriges bästa genom tiderna.

11. Fiendens musik – Pappa har alltid haft rätt
man måste komma ihåg att man var utsvulten på band som sjöng på svenska och hade ett nya vågigt uttryck, dessutom var öronen öppna  för allt som lät nytt och hade de dessutom saxofon som X-ray spex så blev de snabbt favoriter.
12. Pillisnorks – Belfast
Pillisnorks EP som släpptes den 1/1 1980 låter än idag lysande, om de hade haft ett annant namn och spelat mer i 08-land så hade de kommit mycket längre.
13. Grisen skriker – Kärleksjakten
efter att spenderat tre dagar i Stockholm augusti 79, där vi bland annat varit 2 kvällar på Strandeds Musikverketgala så funderade jag och Borgen på att skita i tåget hem för att istället gå på 4an för att se Grisen Skrikers sista spelning men vårt lilla mod gjorde att latheten tog över och vi åkte hem, det är givetvis något jag än idag ångrar men vad jag förstår är att det var knökfullt med folk och nästan inget såg nåt. Än idag tycker jag nog Grisen är det bästa punkband vi haft i landet.
14. Bruset – 90%
15. GLO – Nerv
bara 2 i mängden av grymma singlar från Göteborg, imorgon kanske jag hade valt 2 andra.
16. Plast – I köket desperat
som sagt många skivor skickade man efter från RIPs postorder, speciellt efter de haft en artikel om bandet
17. Brända Barn – Andra behov
eller om de gav ut det på deras skivbolag.
18. IQ55 – Livet är en bluff
troligen läste jag om detta band i Jörvars gosskör, jag vet inte mycket mer än att de kom från Linköping och att sångaren ska ha tagit livet av sig,

19. Leather Nun – No rule
industrirock och Stoogesmangel, tufft omslag och en jävla massa skriverier, Leather Nun var bandet som det snackades och skrevs om. frågan om de någonsin var tuffare än här?
20 Lustans Lakejer – Diamanter (80 versionen)
frågan om något band i sverige har blivit mer hatat? (ja kanske Ultima Thule men det är en helt annan historia) men när jag lyssnade på band som Joy division, Magazine och Echo & the Bunnymen så letade jag samtidigt efter något i Sverige som gjorde något liknande. Lustans första album var svaret jag sökte.

Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar