måndag 6 juli 2015

80-talets bästa låtar plats 19

hösten 1979 köpte jag ibland singlar från Rough Trade genom deras postorderlista som fanns i NME, har för mig man fick 10st för 100kr, det kunde vara ganska spretigt men eftersom punk för mig var allt som inte lät gammalt och tråkigt. men en gång fick jag ett band som såg nästan ut som ett skaband men lät inte alls så, det var Dexy Midnight Runners första single Dance Stance. Sommaren 80 var jag i London för första gången och överallt spelades There There my dear som är bandet s tredje single, det konstiga var att ingen av mina vänner gillade bandet, de flesta älskade Specials, Madness och Selecter men tyckte att Dexys var mesiga eler vad de nu skyllde på. samma sommar hittade jag på Gamla Stans skivhandel två samlingar som hette 20 Mod Classics som var samlingsplattor med tidiga Motownhits, eftersom jag älskade The Jam så såg jag att originalet till (Love is like a) Heatwave fanns med på en av dem så mitt soullyssnade startade ungefär här. att man när man började köpa Dexys även köpte Q-Tips var nog ett mindre misstag. När tidningen Heatwave började komma ut i Sverige så skrev de ofta om mina favoriter Dexys, det hade ingen tidningen i Sverige gjort tidigare, jag kände att det fanns fler där ute. sen på modernare tid har Andres Lokko lobbat så stenhårt för dem att de räknas som något alla måste älska. det finns moment som kanske är bättre med bandet men kärleken till den tredje singeln kommer aldrig att försvinna. Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar