tisdag 28 juli 2015

80-talets bästa låtar plats 2

Kate Bush är en fascinerande figur, redan i mitten av sjuttiotalet skickade hon in en 50 låtar ! lång demo som hennes familj hade bekostad, hon blev ratad av skivbolagen men David Gilmour gillade vad han hörde och bekostade en mer proffsig 3 låtars demo som gav henne kontrakt med EMI. 16 år gammal tränades hon samtidigt som hon slutförde sina studier till att bli en artist. 1978 vid nittonårsålder toppade hennes debutsingle Wuthering Heights Englandslistan, jag har under hela tiden tyckt hon var spännande men inte alltid köpt alla hennes skivor. jag kommer ihåg hur många vänner gick bananas över hur bra The Dreaming var när den kom 1982 men nä jag tyckte aldrig det. jag vet att många artister som Björk och Suzanne Vega säger att det är ett av deras favoritalbum men det är även Kate Bush minst sålda skiva. 1985 däremot kom albumet som var som en klockren hit, Hounds Of Love, den skivan är däremot Kates bäst sålda. hela första sidan är full med hits och jag skulle kunna ha den som en av mina favoritalbumsidor genom tiderna baksidan är lite mer experimentell men inte så dum heller, första spåret på albumet är även den första singel som släpptes. en makalös sång som än idag låter hypermodern. ibland blir inte popmusik mycket bättre än så här Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar