tisdag 5 juni 2012

dagens låt 1988


1988 kom Bug med Dinosaur jr, förmodligen första gången J Mascis blir jämförd med Neil Young, inte bara att de har samma tonläge, de har också en liknande laidback aggressiv ton i sina gitarrer. Ett album som blev tillsammans med Sonic Youths Daydream Nation nästa steg i den amerikanska alternativrocken. Skivans clou är givetvis Freak scene en låt som jag har spelat ohälsosamt mycket. Freak scene är oemotståndligt elektrisk, dryga tre och en halv minut som är nonchalant i sin text

It’s so fucked I can’t believe it

If there’s a way I wish we’d see it

How could it work just can’t conceive it

Oh what a mess it’s just to leave it



Sen kommer ett gitarrsolo som inte innehåller en ton för mycket, sen lutar han sig tillbaka och kallt inser han



Sometimes I don’t thrill you

Sometimes I think I’ll kill you

Just don’t let me fuck up will you

‘cause when I need a friend it’s still you



Sen konstaterar han enkelt



What a mess



Om du fortfarande inte hört Freak scene avundas jag dig, det är en single som lätt är bland de bästa rocklåtar jag någonsin hört, bara medan jag skrev detta spelade jag den tre gånger
Freak scene


Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar