söndag 17 juni 2012

Dagens låt 2000


Jag älskar musik och musiker som inspirerar, artister som Bobby Gillespie, hela Saint Etienne eller Lux & Posion Ivy från Cramps har satt ihop en massa olika mixar där de visar upp allt de gillar. Sånt är bland det bästa jag vet när jag riktigt får grotta ned mig i en massa musik som jag inte redan har hört. På samma sätt funkade givetvis Beastie Boys Pauls Boutiqiue som jag skrev om i dagens låt från 1989 där de plöjde ned allt de älskar i en härlig mix, sidor som Whosamplewho är en guldgruva om man vill gå till nästa steg.

2000 kom The Avalanches första album Since I left you, en skiva som är det naturliga steget från Pauls Boutique över Saint Etiennes Foxbase Alpha till tjugohundratalet. Det sägs att skivan innehåller 900 samplingar och den minst sagt hoptryckta texten på omslagets insida ger oss en liten bild av allt de använt.

Boney M, Kid Creole, Marlene Shaw och det sägs att de var det första bandet som fick ok av Madonna, för att använda basgången från Holiday.

The Avalanches var en DJ kollektiv från Melbourne som innan albumet givit ut mixtapen Gimix som ska innehålla så mycket som 3500 vinylsamplingar men Since I left you är ingen svår DJ uppvisning, frågan är om det ens är dansmusik men stor popmusik är det i alla tider. Sen 2000 har vi fortfarande väntat på bandets uppföljare, rykten går hela tiden i juli 2011 strax efter Since I left you blivit placerad som nr 9 på listan över Australiens 100 bästa album skrev The Avalanches på sin Facebook sida "Thanks to all who voted. Tune in now to hear Robbie speak about the making of Since I Left You on triple j. Info on new Avalanches material to follow shortly" och vi fortsätter vänta.


Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar