idag skulle Norman Whitfield fyllt 80 år (men han dog redan 2009). en man som tyvärr har glömts bort en hel del numer.
hans produktioner och låtar som I Heard it Through the grapevine och Ain't too proud to beg är som alla vet fantastiska
men det var i slutet av 60-talets hans produktioner gick från den vanliga soulen till att bli tyngre, mer politiska givetvis var allt i tidens anda.
När jag började lyssna på soul i början av 80-talet så var steget från den tidiga lätta poppiga Motown till det som Temptations gjorde på albumen i skarven av 60-70 tal ganska lätt. det lät ju som rock fast bättre. sen ska vi absolut inte glömma det han gjorde med Undisputed Truth och Rose Royce på 70-talet
tisdag 12 maj 2020
torsdag 23 april 2020
Magnus Fagernäs dök för första gången upp i början av 80-talet som trummis i Bollnäsbandet Pinballs, något år senare dubblerade han även som trummis i Dead Scouts. I Dead Scouts var vi många som tyckte han var den coolaste killen i trakten.
Dead Scouts. är en fotnot i dem svenska rockhistorien, men 1984 var de på framsidan av Schlager som då var Sveriges hippaste och största musiktidning, när Scouterna precis blivit det första svenska band som blivit signade av Virgin i Sverige. Första singeln Blodig jord blev en semi hit och förväntningarna på albumet var stort men det blev inte så mycket mer och efter en singel till, Rulla på kastade de in handduken.
Per Persson fick sitt pack, Magnus Fagernäs blev trummis i Traste Lindens Kvintett och gitarristen Ola Gatby blev reklamguru på byrån Paradiset. Fast där emellan spelade faktiskt med bandet Bombi Bitt.
Efter att ha spelat musik i mer än halva sitt liv lade han vid trettiofem års ålder helt sonika av, glädjen var slut men nu sen några år är han tillbaka nu under namnet Mankku.
Två album och några singlar har det blivit, i fjol var han på ett besök på musikhuset för en trevlig spelning tillsammans med ismael. Nu i dagarna har han släppt ett nytt alster som är alldeles toppen. Alla ni som gillar musik på svenska med mening missa inte detta.
Dead Scouts. är en fotnot i dem svenska rockhistorien, men 1984 var de på framsidan av Schlager som då var Sveriges hippaste och största musiktidning, när Scouterna precis blivit det första svenska band som blivit signade av Virgin i Sverige. Första singeln Blodig jord blev en semi hit och förväntningarna på albumet var stort men det blev inte så mycket mer och efter en singel till, Rulla på kastade de in handduken.
Per Persson fick sitt pack, Magnus Fagernäs blev trummis i Traste Lindens Kvintett och gitarristen Ola Gatby blev reklamguru på byrån Paradiset. Fast där emellan spelade faktiskt med bandet Bombi Bitt.
Efter att ha spelat musik i mer än halva sitt liv lade han vid trettiofem års ålder helt sonika av, glädjen var slut men nu sen några år är han tillbaka nu under namnet Mankku.
Två album och några singlar har det blivit, i fjol var han på ett besök på musikhuset för en trevlig spelning tillsammans med ismael. Nu i dagarna har han släppt ett nytt alster som är alldeles toppen. Alla ni som gillar musik på svenska med mening missa inte detta.
onsdag 15 april 2020
Docenternas 50 bästa
Joppe Pihlgren fyller 60 år idag, så vi firar med Docenternas 50 bästa. I konkurrens med Persson och Annika Norlin den bästa kött&potatis prosan i landet
lördag 28 mars 2020
lördag 21 mars 2020
sjuttiotalets 200 bästa låtar
sjuttiotalets 200 bästa låtar, ok jag räknar trots att jag är mattelärare lite taskigt
Peter Alzén
Peter Alzén
torsdag 27 februari 2020
Gubbrock
I morse vid frukosten ser jag att Johannes Klenell,
kulturredaktör på tidningen Arbetet hade lagt ut en spellista på Twitter. Spellistan
hette Absolute Gubb. Jag stoppade in låtlistan i öronen och satt mig på cykeln
och iväg till gymmet. <br/>
Väl där så inser
jag att han lagt in låtar med Hidden Cameras, Amason och Pj Harvey mitt emellan
givna giganter som Bruce, Lundell och Dire Straits.
Då slår det mig att i höstas var det en yngre person som
kallade Hot Chip gubbrock när jag berättade att jag skulle gå på det. <br/>
Om jag spelade tidigare nämnda ”nyare” grupper för mina
äldre vänner så skulle de absolut inte kalla det gubbrock medan en person som
är född efter 85 givetvis skulle göra det, om de nu använder det begreppet. De kanske
bara skulle sucka OK Boomers och gå vidare. <br/>
Men alltså är det så att gubbrock genren måste hela tiden
skrivas om, när jag var 17 år så älskade jag all ny musik (vill minnas att det
var så i alla fall) och föraktade gammal trist musik som Dylan Och Stones. <br/>
Minns sommaren 80 när en jämnårig vän köper en lp med
Rolling Stones och vi andra fattar inget, de där är ju fiende musik, sånt som
vi slogs emot när vi bildade våra första punkband.
Nuförtiden tycker såklart att både Stones och Dylan är
lysande artister men kanske inte alltid så relevanta. Jag såg Stones i Sydney 1995, jag hade vunnit
en musiktävling på TV3, en resa och konsert var jag ville i hela världen, det
här var innan internet blivit den sökmotor det är nu så jag valde Stones i
Australien av två orsaker. <br/>
1 jag ville till Australien och den enda konsert jag såg som
skulle hållas där var Stones på Sydney Cricket stadium
2 kan vara kul att se dem innan de lägger av (Hasse Östlund,
Nomads formidabla gitarrist såg dem i Göteborg 1982 av exakt samma anledning) <br/>
Motsatsen till gubbrock är slyngelrock. Trots mina 57 år så älskar jag slyngelrock.
En musik som spelas av folk som inte kommit ur tonåren, där
allt genast är ledordet, där allt gammalt är ointressant. Jag minns när Andres
Lokko recenserade Eldkvarn i tonårstidningen Ultra i slutet av 80-talet med
orden ”Den är skivan är tusen år gammal”
Ibland önskar jag att jag var sjutton år igen, att bara
övertas av den fantastiska energin som slyngelrockband kan ge en, att få
skriksjunga med Hurula i rader som ”Inga pengar kvar att bränna, hade inga
känslor kvar att känna” <br/>
Slyngelrock band ska helst lägga av efter första skivan
annars har de en risk att hamna i gubbrockhyllan efter några år. men än idag så försöker jag leta ny musik att
upptäcka, är livrädd att bli en sån där gammal sur gubbe som tycker allt var
bättre förr, att inget kommer bli bättre än Beatles, Zeppelin och Bowie (fast i
det sistnämnda så är det ju sant) så sent som i årsskiftet var jag på D.I.Y
festival utanför tunnelbana systemet i London. <br/>
Annars verkar resten av min generation bara se band som de
minns från tiden de var unga och ibland verkar samtiden göra allt för att göra
dem till mötes, ta till exempel när Black sabbath för några år sedan skulle
spela på Friends arena, så användes en bild från 1970 i marknadsföringen. ingen
ville se att det var folk som var lika gamla som den lokala PRO föreningen som
skulle rocka den kvällen. <br/>
Fast det är väl nu jag inte ska avslöja att jag biljetter i
år till flera band som var mina favoriter innan jag var 30 och i lördags hade jag biljetter till Bangers 'n'Mash där Paul Simonon lirade skivor. Nej jag är en gubbrockare jag med
Peter Alzén
söndag 9 februari 2020
”Ödmjukhet och värme och en massa bra låtar”
John Prine var på konserthuset i Gävle i fredags
Foto Anders Sundin
Ödmjukhet, värme och en massa bra låtar så skulle den
korta recensionen av kvällen vara.
Men det finns en längre variant också.
Det är svårt att inte bli berörd av hela
fredagskvällen på Gävle konserthuset, han kommer in på något slags permobil,
sätter sig ned och ber om ursäkt för han inte kom i augusti. Den här spelningen
var ju egentligen lagd i augusti men John Prines läkare gav honom flygförbud
för det var för stor risk att han skulle drabbas av en stroke.
John Prine är en legend för folk som bryr sig om
musik, speciellt den traditionella varianten, inte country, inte rock, inte
folk men lite av allt.
På Grammy-galan för några månader sen fick han
utmärkelsen ”Lifetime Achievement Award” för lång och trogen
tjänst för sitt låtskrivande och hans senaste album “The Tree Of Forgiveness” gick rakt
in på Billboard listans femte plats.
Ikväll gjorde han sitt enda Sverige besök på
konserthuset i Gävle, människor hade rest från alla delar av landet för att
kanske ta sista chansen att se och höra honom, i alla fall var det lite så
snacket gick i foajén innan.
Men all oro om hur hans form var kom snabbt på skam då
han inte bara sjöng med stor pondus i rösten utan även i det jovialiska
mellansnacket briljerade han.
Jag tycker det är så skönt med folk som kan sitt
mellansnack, historier om fisketurer, om när han var brevbärare i Chicago eller
bara om låtarnas innebörd, ofta från verkliga livet. Jag har sett för många
artister som bara svamlar eller möjligen bara säger ett tack mellan låtarna. Så
detta var riktigt fint att höra.
Jag skulle kunna räkna upp hur många av de klassiker
som spelades ikväll. personligen tycker jag låtar som ”Angel from Montgomery”, ”Speed
of the sound of loneliness” och ”Sam Stone” var kvällens höjdpunkter men
egentligen är det hela de två timmar och 19 låtar långa konserten som helhet
som var en varm skön gemenskap som gjorde att vi alla kom ut i den kalla mörka
februarinatten lite starkare, lite mer positiva.
Framför en fond av ett jättestort träd fanns ett litet
band som med små medel tog oss genom kvällen. Bandet som kompade John var inte
fler än fyra men la ett perfekt grund för honom att lägga ut sina låtar på, kontrabas,
trummor och gitarr gjorde med små medel det perfekt precis som riktigt duktiga
musiker gör, och mannen som spelade Steel guitar, violin, med mera smyckade det
sista så vemodet rullade in. <br/>
Det jublades med jämna mellanrum och applåderna
rullade över läktaren men när han nämner Joe Hill och berättar om hans pappa
hade varit fackligt aktiv som kvällens stora jubel kommer. Tänk om Gävle stad
kunde inse hur stor Joe Hill är i amerikanska musikkretsar och göra något av
det.
På
det stora hela var det här en otroligt sympatisk och varm kväll som känns både
som en comeback och ett avsked på en och samma gång. Kvällens support var Ian Noe som fick 25
minuter men blev inte mer än en kille med gitarr, tycker nog hans album lovade
mer än så.
Peter
Alzén
(Tidigare publicerad i Gefle Dagblad
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)