måndag 29 juni 2015

nytt gästspel ikväll

mannen som en gång i tiden sjöng i Anti-hund mina blev sen promotor och manager för massvis med band bland annat både Ace of Base och Turbonegro. idag har han flera band som The Cardigans, Peter LeMarc, HEAT, Casablanca, Smash Into Pieces, John Norum mfl i sitt stall men störst betydelse 2015 gjorde han nog när han såg till att KSMB återförenades på Bråvalla. Idag låter vi Petri H Lundén välja sina 80-talsfavoriter OK here we go, Petris temalåtar från 80talet (typ) Piano/orgel, skräckinstrument för en gammal punkare tillika konsertarrangör, band som kräver piano vid sina framträdanden är inte alls uppskattade, instrumenten ska hyras, flyttas och stämmas m.m. allt till fullständigt ohemula kostnader, men det finns ett par låtar i världshistorien som skulle kunna få mig att själv köpa ett piano, gå till gymmet under flera år för att orka bära det och t.o.m, om det krävdes, lära mig att stämma, för att få höra dessa alster igen och igen och igen.... Vi börjar 1979, ja, jag hörde ju inte låten förrän 1980 så det är en 80talslåt! Bandets som en lördagkväll fick mig, min yngre bror och vår halvbrors kusins halvbror i Spexeryd att raka skallen, byta punkkläderna till snajdiga pikéskjortor, bleka jeansen och uppgradera punkkängorna och addera skoparken med ett par loafers, vem hade trott det? Att musiken "kom med hatt" var ju också väldigt praktiskt eftersom morsan förbjöd oss att äta frukost utan huvudbonad, för vi såg ju ut som .... ja, nu ska vi inte bli för ekivoka. Försök sitta still till denna om ni kan. "Gangsters" - The Specials - 1979. Håret växte ut och klipptes ned, 82 punken slog igenom och man bytte image i takt med hårväxten och brosan började hänga med hojklubbar och kusinen (ja att skriva halvbrors kusins halvbror tar så lång tid så det är enklare med kusin) byggde upp en satellit-frippa med 5 mohikaner (!!) så det slutade med att jag var den enda skinnskallen i byn. Stentuff tyckte jag förstås, denna låten illustrerar sannolikt sanningen lite mera objektivt. Bandnamnet förstod jag inte dubbelmeningen av förrän lungt senare i vuxen ålder. "Plastic gangster" - 4-Skins - 1982. "Ny Våg", radiogrogrammet som bl.a. leddes av Jonas Almqvist, Lädernunnanlegenden och Black Armygrundaren, var ett stående inslag för oss initierade, där blandades högt som lågt, skit och bra skit och allt bandades till egna samlingskassetter som avnjöts tills dom i princip blev olyssningsbara eller bandet gick av. Man visste aldrig vad man skulle få höra och när man en dag hörde ett pianointro av mera klassiskt snitt så han man tänka att nu kommer ett nytt lågvattenmärke. Min tanke var fel, låten utveckla sig till en av dom hårdaste punkdängorna av sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar