fredag 1 juli 2016

90 talets bästa vol 3, plats 36-40

Vad ska man säga om plats 36 – 40
36 .Det är kanske lätt att avfärda Ash som något lättviktigt men låtar som Kung Fu och Girl From Mars är precis sån pop jag gillar, aldrig trist bara full fart med melodier som är snodda av Buzzcocks. 37 Neutral Milk Hotel var/är en del av Elephant 6 kollektivet (där även Apples in Stereo och Olivia Tremor Control ingår) och är amerikansk alternativ pop när den är som bäst. 38 Mercury Revs album Deserters Song som inleds med Goddes on a Hiway är en skiva som spelades sönder och samman året 1998, skivan gästas av både Levon Helm och Garth Hudson från The Band. Tror skivan blev årets album i både NME och Uncut och det är en toppen platta och bäst är den otroligt vackra inledningen 39 Sonic Youth var de alternativa regenterna i skarven av 80 och 90-tal men när de blev för mycket introvert LO-fi tröttnade jag men här är de fortfarande coolaste bandet i världen 40 ska erkänna att jag aldrig riktigt greppat Trent Reznor, ibland är det toppen men alldeles för ofta är det mest en massa oljud och sånt tyckte jag var roligare när jag var 16 än när jag var 30+, men Closer är toppen såklart. Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar