söndag 31 januari 2021

Lloyd Cole 60 år

Jag ska erkänna att band som AC/DC och Van Halen aldrig gett mig nåt, objektivt sätt vet jag att det är bra rock men mina hjältar är ofta killar som är mer bibliotekstyperna än ölbaren typen.
Jag har inget mot tuffare rock men det som kommer närmare är artister som har texter som är mer än ”Its a long way to the top (If you wanna rock)” eller ”Hot for the Teacher”.
En av dessa herrar som skriver texter och låtar som är som en varm kofta när det blir lite kyligare är Lloyd Cole som idag fyller 60 år. Hans texter är väl kanske lite grabbiga förvisso men knappast machoaktiga, han är inge kille som skriker ”I wanna rock” däremot namedroppar han gärna Arthur Lee, Norman Mailer eller Truman Capote.
Kommer ihåg en artikel från tiden vid Lloyd Cole and Commotions debut ”Rattlesnakes” där intervjuaren försökte vara tuff mot honom och kallade honom bokmal. Allt han har gjort är långt ifrån toppen, tex skivan från ifjol ”Guesswork” som jag tyckte var en frisk fläkt då den kom känns inte så vidare kul idag.
Men framförallt är det debuten med Commotions ”Rattlesnakes” och ”Don’t get weird on me Babe” som båda är rena mästerverk i mina öron men flera andra plattor är också toppen, tyvärr verkar han ha det ganska tufft nu när han mer eller mindre ”tigger” efter Patreons på Twitter. Och visst är det värt att på så sätt följa hans arbete, en hel del roliga covers bjuder han också på där.
Här är 50 mer eller mindre omistliga låtar med Lloyd.

Peter Alzén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar