onsdag 9 november 2022

Poly Styrene

På Bibliotekens ( har jag berättat hur mycket jag älskar bibliotek) gratis filmtjänst Cineasterna finns nu Filmen om Poly Styrene.
Den första text jag skrev som blev en låt i mitt första punkband Pink Pyjamaz 1978 hette Jag är en Kliché, den titeln stal jag givetvis från X-Ray Spex låt ”I•m a Cliche” .
De var ett mina stora favoriter då jag var 15 år. Poly Styrene var sångerska i bandet, hon tog sitt namn från gula sidorna som en parodi på rockstjärnor som Gary Glitter och Larry Lurex. Hon gjorde dessutom all bandets art work och de hade en egen otroligt snygg stil i allt från design, hemgjorda kläder till texter om att inte passa in.
Med En somalisk pappa och en vit engelsk mamma kände hon sig aldrig hemma någonstans men bakom den där stora tandställning och de fantastiska texterna fanns det ett otroligt mod. Se filmen, ni ångrar inte det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar